Pour te faciliter le boulot voici la 1ère lettre de pétition postée par Stefan sur le forum, à toi de jouer!
Voici le mail à envoyer à :
gzh@pzh.nl ; gemeente@schouwen-duiveland.nl
N'oubliez pas de mettre le surfcentrum Brouwersdam en BCC : info@brouwersdam.nl
Comme ça, votre mail ne risque pas de se perdre... le surfcentrum oeuvre contre la construction de ce port qui met notre spot directement en danger.
MAIL :
Geachte college,
Bij deze wil ik bezwaar maken tegen uw plannen van de Duurzame Jachthaven van de Toekomst aan de Brouwersdam. Deze jachthaven is gepland naast watersportgebied dat zeer veel gebruikt wordt om te windsurfen. Dit watersportgebied is een zeer goede plek om te kunnen windsurfen vanwege de goede ligging qua water en wind, maar ook vanwege de voorzieningen op de kant. Deze plek wordt dan ook veel gebruikt, niet alleen door windsurfers uit ons eigen land maar ook door windsurfers uit Duitsland en België. Vanwege deze goede ligging en voorzieningen is deze locatie dan ook een "broedplaats" geworden voor de ontwikkeling van nationale en internationale top-windsurfers.
De aanleg van de door u geplande Duurzame Jachthaven van de Toekomst zal een grote verslechtering van deze windsurflocatie gaan beteken. In de eerste plaats zal door de bouw van de jachthaven, woningen en andere gebouwen de wind uit zuidelijke richting sterk verstoord gaan worden. Omdat aan de noordkant de Port Zélande met zijn jachthaven gesitueerd is betekent dit dat zowel wind uit noordelijke richting als wind uit zuidelijke richting verstoord wordt waardoor er eigenlijk geen gunstige windrichting meer overblijft.
Daarnaast zullen de geplande eilandjes voor een hindernis in het water gaan zorgen. De vaarrichting van windsurfers is afhankelijk van de windrichting, zij varen vooral halve wind. Daardoor is het niet makkelijk om even om een eilandje heen te varen zoals dat wel voor zeilboten geldt. Ook deze eilandjes zullen voor verstoring van de wind zorgen.
Ik denk dan ook dat door de aanleg van de Duurzame Jachthaven van de Toekomst veel surfers een andere locatie gaan zoeken of mogelijk helemaal wegblijven. Zelf neem ik als Belg de moeite om heel ver te rijden teneinde jullie mooie surfgebied te bezoeken. Als de situatie zou verslechteren, dan zal ik hieruit mijn conclusies moeten trekken en wegblijven uit jullie gemeente. Ik ben ervan overtuigd dat heel wat buitenlandse surftoeristen mijn voorbeeld zullen volgen.
Omdat windsurfen een individuele sport is, zult u mogelijk niet veel reacties krijgen van deze kant op uw plannen. Zeker niet van een georganiseerd verbond. Daarnaast zijn er veel buitenlandse windsurfers die van deze locatie gebruik maken en hun bezwaren zult u ook niet te horen krijgen. Daarom wil ik u verzoeken dit individuele bezwaar ook goed te overwegen.
Ik wil u dan ook vragen de locatie van de jachthaven nog eens goed in overweging te nemen en hiervoor een locatie te zoeken waar nu nog geen intensieve watersport beoefend wordt.
Met vriendelijke groet,
[votre NOM]
[votre ADRESSE]

), réaliser un téléski nautique (encore un obstacle
) et un "race office" !! Et leurs compètes, ils vont les faire où si agrandissement du Surfcentrum" + "ski nautique" + le "Jachthaven" ??? Les compétiteurs vont devoir tirer des bords jusqu'où et pendant combien de temps pour rejoindre leur compèt' ??
) comme nous..... donc je te rejoins dans ton analyse, Stefan.
est de Ouddorp (donc il est au courant de l'importance du spot pour nous, les plancheux) et est la personne qui a imaginé Port Zélande....
je t'aimais bien

). Sans parler des déventes causées par ce mégaprojet qu'est le Jachthaven... c'est un fait, ils vont nous D E T R U I R E le spot, il n'y a pas d'autres mots pour le qualifier. C'est révoltant